تکرارهای ولایی قرآن

تکرارهای ولایی کلمات و عبارات قران کریم و پنهان نگاری ( Steganography ) :: آیا 365 انواع کلمات "یوم"، مهم و کنایه ایی به سال شمسی هست ولی وجود هزاران تکرار 12 و 14 تایی اشاره ایی به عترت آل طاها نیست !؟

تکرارهای ولایی قرآن

تکرارهای ولایی کلمات و عبارات قران کریم و پنهان نگاری ( Steganography ) :: آیا 365 انواع کلمات "یوم"، مهم و کنایه ایی به سال شمسی هست ولی وجود هزاران تکرار 12 و 14 تایی اشاره ایی به عترت آل طاها نیست !؟

تکرارهای ولایی قرآن کریم

تکرارهای ولایی قرآن کریم

مرکز پژوهشهای قرآنی مبین

(درحال ثبت)

 

نویسنده:

کلمات کلیدی : قرآن، تکرارها، عبارات، معصومین(ص) ، جستجو، نهان نگاری

 

sadra.centraloffice.ir

daliliali.persianblog.ir


 

 

چکیده :

پژوهشهای میان رشته ایی افقهای نوظهور را برای بشریت باز نموده اند. نگرش به کتب آسمانی محفوظ شده با دیدگاه نهان نگاری ( استگانوگرافی زبانی) از زاویه تکرارها و چیدمان های کلمات و عبارات دارای الگوهای خاص، موارد و مصادیق بسیار زیاد و نزدیک به اعجاز گونه ایی را نمایان ساخته است. برچسب گزاری کاملتر اجزای قرآنی (صرفی، نحوی، بلاغی، زمانی، کلامی، و غیره) برای کمک به تفکیک واضحتر و گروه بندی های بیشتر، بعنوان ابزاری برای شناسایی تکرارهای جدیدتر بکار گرفته شده است. طراحی برای پردازشهای عظیم مبتنی بر اَبَررایانه ها و ابری در حال برنامه ریزی است. نتایج و دستاوردها به محققین و علماء حوزه ارائه و بعنوان نگرش و زاویه جدید به متون مذهبی (خاصه به قرآن کریم) از آن یاد شده است. خروجی ها در سایت حمایت کننده اصلی و صفحات شخصی پژوهشگر به عموم ارائه شده است.

 


 

 

مقدمه:

کتابهای آسمانی جایگاه ارزشمندی برای جوامع انسانی دارند. شناسایی و درک همه جانبه پیامهای الهی برای بسیاری از ضروریات است. معمولا  مفاهیم در سطوح  مختلف از ساده تا پیچیده وجود دارد. بدیهی است علائق، توانایی ها و اولویت های پیروان نیز گوناگون است. مدیریت و انجام تحقیقات در جهت انواع دیدگاهها و با بکارگیری ابزارهای نوین، میتواند باعث تعدیل و حتی تکامل نگرشهای گردد.  در این راستا، این پژوهش برای بررسی تکرار در اجزاء، الگوها و ویژگیهای آنها در قرآن کریم  طراحی و انجام و دستاوردهای شگفتی داشته است. ابزارهای نوظهور دهه های اخیر، گسترش تحقیقاتی  مانند "المعجم" را در ابعاد وسیع و بینظیر ممکن ساخته است. استفاده از نتایج حاصل نگرشهای چند جانبی، میتواند راهگشای و اعتلای تقریبا تمامی رشته های مرتبط با علوم قرآنی، مذاهب اسلامی و حتی ادیان الهی باشد.

 

 

 

 

 

 

 

مرور پیشینه:

از زمان کتابت قرآن کریم، المعجم الفهرس مشهورترین کتاب در رابطه تواما با جمع آوری، گروه بندی و شمارش کلمات قرآن کریم بوده و کاربرد فراوانی داشته است. از طرفی در پیشینه تحقیق، محاسبات مبتنی بر ابجد قسمتی از فعالیتهای برخی قرآن پژوهان را شامل شده است. در سالهای اخیر، و با ابزارهای رایانه ایی با عنوان اعجاز عددی، برخی روابط کمی ظاهری حاکم بر مجموعه های متعددی از اجزای قرآنی، مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته و نیز ارائه شده اند. متاسفانه نحوه و دلایل انتخاب و عدم انتخاب موارد اغلب قانونمند نبوده است. در تاریخچه پژوهش، اشاره ایی به نقش تعداد تکرارها در نتایج مبتنی بر عبارت عمومی استاندارد در الگوهای جستجو در دیده نشده است. همچینن تعداد نتایج  گزارش شده از لحاظ شدت ارتباط بین نتایج و اعداد ولایی در برخی مذاهب اسلامی ( مانند 5 و 12 و 14 در تشیع ) بدون سابقه قبلی شناخته شده است. مهمتر از همه ، اصول و مفاهیمی مانند  نهان کاری و نیز تکرار، چیدمان و فواصل اجزاء و تاثیر و کاربرد متقابل آنها در یکدیگر برای اولین بار مطرح و تجزیه و تحلیل شده است.

 

 

 

 

 

 

 

روش:

روش بکار گرفته شده با  توجه به  اهداف و شرایط پروژه ، در مرحله اول بصورت  استفاده از نرم افزارهای موجود در بازار بوده است.   با استفاده از رایانه و ویژگیهای اجزای گوناگون -  از علائم و حروف تا کلمات و ترکیبات و عبارات و حتی آیات و داستان ها و سوره ها، وجود انواع الگوها بطور نیمه خودکار شناسایی و تعداد تکرارهای آنها شمارش می شوند. سپس هر مجموعه از نتایج جستجوها،  بهمراه ویژگیهای کمی مشترک اولیه و بنیادی آنها تا ویژگیهای ثانویه و پیچیده تر و کاملتر، بعنوان یک مجموعه بازتعریف شده  مورد جستجو قرار می گیرد. این روش بر حسب توان، حجم و زمان پردازشی موجود میتواند ادامه یابد.  در حال ابَر مجموعه ها با ترکیب مجموعه های مختلف از فازها و مراحل گوناگون قبلی میتواند تولید و بکار گرفته شوند. اجرای کامل پروژه و تکمیل فازها و مراحل نهایی آن، با توجه بینهایت بودن عملی تعداد الگوها و جستجوعای ممکن، برای باید ادامه داشته باشد.


 

یافته ها:

از بیش از 100 هزار جستجو انجام شده ،  نتایج حدود 40 هزار مورد ذخیره شده اند . عبارات و الگوهای جستجو شده،  مبتنی بر ترکیبی از حروف، علائم، معانی، ریشه کلمات و برخی ویژگیهای خاص اجزای قرآن کریم بوده است. بدیهی ترین یافته ها، کلمات و عبارات عینی (بدون تفاوت) و یا اجزای داری اشتراکات اولیه بوده اند. سایر انواع نتایج بر اساس ویژگیهای ثانویه از اجزاء با صفات اولیه بوده اند. بدیهی تعداد الگوها با توجه به تعداد ترکیبها از اجزاء و صفات آنها عملًا بینهایت است.  متن احادیث و حتی نص آیات برای هدایت جستجوها بکار گرفته شده است. برخی نتایج در جدول ذیل ارائه شده است. دقت شود که بر طبق احادیث ولایی، مصداق اتم و اکمل خوبیها بعد از مقام ذات اقدس الهی، انفاس قدسیه حضرات معصومین (سلام الله علیهم) هستند و متناظرًا، مصداق اتم و اکمل نقص، کفر، ... و ظلم، از ناحیه مخالفان باطنی، ظاهری و عملی با عقاید و دستورات حضرات (ص) می باشند.


 

بحث:

 

آیا انواع زیبایی کمی، کیفی، ظاهری و باطنی در متون، قابل تعریف، تشخیص و اندازه گیری است ؟

آیا روابط کمی بین ظواهر اجزای یک متن  قابل تعریف، تشخیص و اندازه گیری است ؟

آیا مقایسه و اولویت متون از لحاظ زیبایی های کمی ممکن است ؟

آیا برچسب گذاری اجزای متن بر اساس نوع و درجه زیبایی ممکن است ؟

آیا روابط و سلسله مراتب بین اجزای کوچک تا بزرگ (علائم تا قصص) مشخص و کدگذاری شده اند ؟

آیا روایات و احادیث صریح و غیر صریح در باره تکرارات خاص وجود دارد ؟

آیا دیالوگهای صریح قرآنی احصاء و کد گذاری شده اند ؟

آیا تعداد تکرارات در یک موضوع میتواند از  نوع اشارات، شواهد و براهین باشد ؟

آیا نحوه چیدمان و جایگذاری عبارات میتواند دلیل بر اشاره به نکته خاص باشد ؟

آیا احادیث و روایت معتبر اشاره ای به رابط بین تعداد تکرارات و موضوعات خاص داشته اند ؟

آیا از تکرارات خاص در قرآن میتوان نتایج خاص عقلایی (با / بدون استناد صریح روایی )  استخراج نمود ؟

آیا چیدمان اجزای متون، باعث ایجاد زیبایی در آنها می گردد ؟

آیا ویژگیهای چیدمان و روابط اجزای ظاهری متون میتوانند حاوی پیام و نکات باشند ؟

آیا زیبایی کمی متون با مقادیر کمی ویژگیهای اجزای ظاهری و روابط آنها مرتبط است ؟

نتیجه گیری:

لازمه تحقیق در  احادیث، روایات و متون اسلامی، آشنایی به وجوه گوناگون موجود و مرتبط با قرآن کریم است. پیام های قرآن کریم در ابعاد و حوزه های مختلف و برای مخاطبین در تمام سطوح وجود دارد. برای اولین مرتبه در تاریخ اسلام، تکرارها و چیدمان های ولایی (خاصه 5، 7، 12 و 14 گانه)  در تعداد بسیار زیاد و تعجب آور و قریب به اعجاز، از کلمات و عبارات  با مضامین و محتوای مرتبط با مقام و منزلت معصومین سلام الله علیهم شناسایی و معرفی شده اند. در ضمن، مجموعه غنی از احادیث و روایات ولایی،  با داشتن چنین قرآئن و شواهدی در قرآن ، دارای اشارات و کنایات موثرتری می گردنند.

از جانب دیگر، درس نهان نگاری در امنیت داده،  اطلاعات و ارتباطات، امکان نهان نگاری مطالب را در قالب ویژگیهای کلمات، عبارات، جملات، پاراگرافها و سایر مشخصات ظاهری، معنایی، گرامری، ... و چیدمانی از اجزاء و محتوای تعامل شده در رسانه  و یا کاربرد مورد نظر (مانند ذخیره  و یا تبادل ) ممکن می سازد. تکرارها، فواصل و چیدمان اجزاء نمونه هایی از این ویژگیها در متون شامل کلمات و عبارات مانند قرآن کریم  هستند.

نویسنده در سالهای اخیر ضمن تدریس در کارشناسی ارشد  و راهنمایی پایان نامه های با عناوین فوق  در حوزه امنیت اطلاعات، ارائه نمونه های بسیار فراوان در  وبلاگ  و صفحات شخصی خود، سخنرانی در محافل، و حتی ارائه به محققین و مراجع محترم،  دستاوردها و روشهای مربوطه را برای تشویق خواص، علاقه مندان و حتی عوام ارائه و بازخورهایی دریافت شده است.


 

 

اهداف مرکز پژوهشهای قرآنی مبین

 

1.          رعایت قرآن بعنوان  امانت الهی و ثقل اکبر از ثقلین با تبعیت از معصومین (ص/ع)

2.          توسعه و تعمیق همه جانبه  درک و عمل به قرآن وتعالیم معصومین (ص/ع)

3.          شناختن و شناساندن نیازهای بشریت و مسلمانان  مبتنی بر تعالیم قرآن

4.          به توجه، تفکر، تامل، تدبر، تعلم و رعایت تمامی تعالیم قرآن

5.          ارتقاء احترام به و رعایت ارزشهای اسلامی و قرآنی

با انجام فعالیتهای چند جانبه، چند رسانه ایی و مرتبط


 

سئوالات پژوهشی

آیا ...

تکرارات قرآن معنی دار هستند !؟

تکرارات قرآن اشارات به مفاهیم خاص هستند !؟

تکرارات قرآن می توانند به چند معنی اشاره کنند !؟

همه بشر در همه زمانها همه درجات همه معانی ممکن قرآنی را یکسان درک می کنند !؟

همه بشر ... ، بدون توجه به اعمال و اعتقادات و ... ،  آنها ... درک می کنند  !؟

در تایید یا تکذیب یا تعدیل یا تصحیح نظریات فوق وجود دارد !؟


 

کاربرد ها

تبلیغی

فلسفی

فیزیکی

سیاسی

عقلی

تعلیمی

علمی

اخلاقی

تاریخی

منطقی

تفهیمی

طبیعی

اقتصادی

جغرافیایی

عرفانی

 


 

14 گانه

12 گانه

7 گانه

5 گانه

تکرارهای ویژه

ابصارهم

الثمرات

فاذکروا

الابرار

   زوج بودن آیات زوج

ادعوا

المفلحون

رُسُلٌ

المنذَرین

8 آیه با اعداد از ریشه 8

اطیعوا

الطیبات

للحق

انعمتَ

تکرارهای کربلایی قرآن

الصابرین

یَتَذَکَّرُونَ

مولاکم

تکرارهای مضارب ولایی

 

مثال هایی از تکرارهای  عبارات در قرآن کریم

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد