فراوانی و تکرارهای ولایی قرآن کریم (فوق)
چکیده : کتابهای آسمانی جایگاه ارزشمندی برای جوامع انسانی دارند. شناسایی و درک همه جانبه پیامهای الهی برای بسیاری از ضروریات است. معمولا مفاهیم در سطوح مختلف از ساده تا پیچیده وجود دارد. بدیهی است علائق، توانایی ها و اولویت های پیروان نیز گوناگون است. مدیریت و انجام تحقیقات در جهت انواع دیدگاهها و با بکارگیری ابزارهای نوین، میتواند باعث تعدیل و حتی تکامل نگرشهای گردد. در این راستا، این پژوهش برای بررسی تکرار در اجزاء، الگوها و ویژگیهای آنها در قرآن کریم طراحی و انجام و دستاوردهای شگفتی داشته است. ابزارهای نوظهور دهه های اخیر، گسترش تحقیقاتی مانند "المعجم" را در ابعاد وسیع و بینظیرممکن ساخته است. استفاده از نتایج حاصل نگرشهای چند جانبی، میتواند راهگشای و اعتلای تقریبا تمامی رشته های مرتبط با علوم قرآنی، مذاهب اسلامی و حتی ادیان الهی باشد.
کلمات کلیدی : قرآن کریم، تکرارات، کلمات، عبارات، شیعه، معصومین (ص)، ادیان، مذاهب، چیدمان، جستجو، الگوها، اجزاء، ویژگی، رایانه، ابزارهای نوین، المعجم.
خلاصه : طرح فراوانی و تکرارهای ولایی قرآن کریم (فوق) برای استخراج تقریبا خودکار اشارات به اهل البیت علیهم السلام در قالب شناسایی تکرارات عینی و کمی خاص در ویژگیهای اجزاء قرآن کریم برنامه ریزی شده است.
اهداف طرح : اعتلای سریعتر، گسترده تر و مستدل تر دین اسلام و خصوصا مذهب اهل البیت (س) در راستای تفکر ادیان الهی راستین در راس اهداف طرح می باشد. همچنین باید با استفاده از زبان منطق و علوم روز خاصه با روشهای جهان و جوان پسند ارائه ها انجام پذیرد. بدیهی است کلیات و زیربنای طرح و روشها باید مورد تایید علمای متبحر و آگاه به شرایط زمان و جهان قرار گیرد.
مبانی عددی طرح : قرآن کریم دارای 114 سوره با مجموع 6236 آیه می باشد. تعداد کل کلمات حدود 79500 و حدود 19500 آن انحصاری است که از حدود 2500 اصل کلمه و ریشه بوده و جمعا در حدود 350 هزار حرف دارد. حروف عربی 28 و تعداد علائم و نشانه ها حدود 50 است. هر حرف میتواند تا حدود 5 علامت داشته باشد. کل قرآن در 7 رسم الخط و با 14 قرائت مختلف در تاریخ وجود داشته است. قواعد و گرامر ساخت کلمات و ترکیبات در زبان عربی متعدد و ممکن است یا یا چند نفر از زبانشناسان، محققین و حتی مفسرین در ارجاع کلمه و ترکیب خاص به ریشه و معنا و یا حتی گرامر خاص نظرات متعدد داشته باشند. شمارش کمی انواع ویژگی ها اساس طرح می باشد.
روش انجام تحقیقات : با استفاده از رایانه و ویژگیهای اجزاء از علائم و حروف تا کلمات و ترکیبات و عبارات، و حتی آیات و داستان ها و سوره ها تکرارات شمارش و شناسایی می شوند. هر مجموعه دارای ویژگیهای کمی مشترک اولیه و بنیادی خود بعنوان یک جزء بازتعریف شده و در کنار سایر اجزای قبلی در مراحل بعدی میتواند بکار گرفته شود.
مراحل انجام پژوهش : شناسایی انواع فعالیت های مشابه قدیم و جدید ونیز شناسایی مراکز و گروه های رسمی و غیر رسمی با اهداف مشابه در ایران، منطقه، جهان اسلام و دنیا در زمره فعالیتهای مربوط بوده است. همچنین جمع آوری متن قرآن کریم برای ذخیره و پردازش در رایانه ها با توجه به رسم الخط و قرائت های متعدد از اولین مراحل کار بوده است. بعلت اهداف عالیه طرح، تعریف اهداف کلان و بلند مدت طرح با استفاده از مفهوم اولیه تکرارات کلمات و عبارات انجام شده است. برای سایر اقدامات زیر بنایی لازم در جهت دستیابی به اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برنامه ریزی اولیه شده است.
ارزیابی نتایج اولیه : بیش از 100 هزار جستجو انجام شده است که حدود 25 هزار مورد ذخیره و بررسی گردید. الگوهای جستجو در قالب کلمات، ترکیبات، عبارات و موارد استثنایی دیگر بوده است. بدیهی ترین انواع اشتراک در رشته و یا دنباله ایی از حروف، مبتنی بر علائم هستند. به زبان دیگر، گروهی از کلمات و یا ترکیباتی از آنها که دارای تفاوت در حرکات در حروف خاص هستند مشترک فرض میشوند. لحاظ کردن انواع پیشوندها و پسوندها از مهمترین ابزار ساختن و یا جستجو برای دنباله ایی از بوده عبارات است. بر این اساس و مشروط به انتخاب الگوی خاصر، سایر الگو های همتراز، زیر دستی و یا بالا سری تعریف و بکار گرفته میشوند.
پیشنهادات روند طرح : ارائه تولیدات فرهنگی در کلیه سطوح و برای اقشار مختلف داخلی و خارجی در کنار فعالیت های پژوهشی و علمی و حتی زیربنایی باید شروع و بنحوه مقتضی ادامه یابد. فعالیتهای مذکور باید برای گفتمان های درونی و برون دینی، مذهبی و گرایشی در قالب انواع بسترها و رسانه ها و حجم گوناگون باشد.
ارزیابی : از هر گونه نقد و بررسی در چارچوب قوانین و دستورات شرع و عقل و با توجه امکانات و اهداف استقبال خواهد شد. انجام تعاملات و همکاری های لازم در راستای تحقق کامل و جامع این هدف بشکل احسن پیگیری خواهد شد. تصحیح میتواند بر اساس مقابله با دیگر نرم افزارها و یا بصورت دستی با چاپ های معتبر قرآن کریم صورت پذیرد. هر گونه نتایج باید حداقل ار یک طریق و روش دیگر بدست آورده شود و سپس مقابله شده تا قابل ارائه عام باشد .
پروژه ها : مدیریت انواع پروژه های خرد و کلان در سطوح مختلف عامه تا دانشگاهی، کشوری، منطقه ایی و جهانی انجام می گیرد. هماهنگی با مراکز تحقیقاتی برای همافزایی های لازم و جلوگیری از دوباره کاری ها غیر ضروری باید لحاظ شود. استفاده از منابع موجود ( مانند جزییات فعالیت قرآنی دانشگاه فردوسی مشهد و نرم افزار ذکردر دانشگاه صنعتی شریف ) با هماهنگی و کسب مجوزهای لازم باید صورت پذیرد تا سرعت دستیابی به نتایج ارتقاء یابد.
عناوین پروژه های مطلوب : به برخی از پروژه ها و روشهای انجام آنها در قالب عناوین ذیل اشاره شده است. 1- پنهان نگاری ( Steganography ) مبتنی بر گرامر، 2- پنهان یابی ( Steganography ) مبتنی بر گرامر ، 3- پنهان نگاری گرامری با شبکه عصبی، 4- پنهان یابی گرامری با شبکه عصبی، 5- پنهان نگاری گرامری با منطق فازی، 7- پنهان یابی گرامری با منطق فازی، 8- مقایسه پنهان کاری و رمزکاری، 9- برچسب زدن خودکار متون فارسی ، 10- برچسب زدن خودکار متون عربی، 11- برچسب زدن خودکار کلمات قرآن ، 12- استخراج خودکار قواعد دستوری از متون فارسی ، 13- استخراج خودکار گرامر از قرآن ، 14- استخراج خودکار سلسله علل از متون، 15- استخراج خودکار سلسله علل از قرآن در موضوع خاص، 16- تشخیص خودکار درجه پیشنیازی متون درسی، 17- استخراج خودکار وقایع داستان از متون فارسی ، 18- تشخیص خودکار درجه وابستگی متون فارسی، 19- تشخیص خودکار درجه وابستگی عبارات قرآن، 20- استخراج تقریبا خودکار مطالب فرهنگی-دینی برای کلیه فعالیتهای ذیربط، 21- شبکه های روابط کلمات و مفاهیم خاص قرآن،
ارائه اولیه دستاوردها : خروجی های اولیه از مجموعه فعالیت های انجام شده در وبلاگ و صفحات شخصی طراح درج شده و میشود. ضمنا با ارائه ویدئوهایی جزییات لازم از مراحل انجام کار و کاربرد آنها در اعتلای فرهنگ مخاطبین مورد نظر بازگو و در حدودی تجزیه و تحلیل شده است. برای عوام در مسجد در تهران و کرج سخنرانی ارائه شده است. همچنین در محافل غیر رسمی متعدد کوچک و متوسط دستاوردها و روشها ارائه و بازخورهایی دریافت شده است.
توزیع وسیع دستاوردها : دستاوردها در چند گروه عمده و اصلی ارائه شده اند. تکرارات با کلمات و عبارات عینی از ساده ترین خروجی های طرح می باشند. ارائه شبکه ایی و الکترونیکی نتایج دستی حاصله منتخب برای انواع کاربران مطلوب است. گروه بندی های ممکن در نتایج مذکور میتواند باعث توسعه سریع و همه جانبه طرح گردد. بدیهی است تعامل های لازم با کاربران و توزیع کنندگان نتایج برای کاهش ریسک های ممکن در نحوه تاثیرپذیری و تعدیل و تکمیل دستاوردها باید صورت پذیرد.
نتیجه جستجو :: ۱۴ مورد در ۱۴ آیه یافت شد.
«"*یُبَیِّنُ ل* *"|"*یُبَیِّنُ * ل* *"|"*یُبَیِّنُ * * ل* *"»:
===================================================
(۱) وَیُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الْآیَاتِ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ ﴿النور: ١٨﴾
و خداوند آیات را برای شما بیان میکند، و خدا دانا و حکیم است. (۲۴: ۱۸)
(۲) کَذَٰلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ ﴿البقرة: ٢٤٢﴾
این چنین، خداوند آیات خود را برای شما شرح میدهد؛ شاید اندیشه کنید! (۲: ۲۴۲)
(۳) وَإِذَا بَلَغَ الْأَطْفَالُ ... کَذَٰلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ ﴿النور: ٥٩﴾
و هنگامی که اطفال شما... اینچنین خداوند آیاتش را برای شما بیان میکند... (۲۴: ۵۹)
(۴) یَا أَهْلَ الْکِتَابِ قَدْ جَاءَکُمْ رَسُولُنَا یُبَیِّنُ لَکُمْ کَثِیرًا مِّمَّا کُنتُمْ تُخْفُونَ ... ﴿المائدة: ١٥﴾
ای اهل کتاب! پیامبر ما، که بسیاری از حقایق کتاب آسمانی را ... روشن میسازد، به سوی شما آمد؛ ... (۵: ۱۵)
(۵) یَا أَهْلَ الْکِتَابِ قَدْ جَاءَکُمْ رَسُولُنَا یُبَیِّنُ لَکُمْ عَلَىٰ فَتْرَةٍ مِّنَ الرُّسُلِ ... ﴿المائدة: ١٩﴾
ای اهل کتاب! رسول ما، پس از فاصله و فترتی میان پیامبران، به سوی شما آمد؛ در حالی که حقایق را برای شما بیان میکند... (۵: ۱۹)
(۶) یَسْأَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ ...کَذَٰلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الْآیَاتِ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ ﴿البقرة: ٢١٩﴾
در باره شراب و قمار از تو سؤال میکنند،... اینچنین خداوند آیات را برای شما روشن میسازد، شاید اندیشه کنید! (۲: ۲۱۹)
(۷) أَیَوَدُّ أَحَدُکُمْ ... کَذَٰلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الْآیَاتِ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ ﴿البقرة: ٢٦٦﴾
آیا کسی از شما دوست دارد ... این چنین خداوند آیات خود را برای شما آشکار میسازد؛ شاید بیندیشید ... ! (۲: ۲۶۶)
(۸) وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ ... کَذَٰلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ ﴿آلعمران: ١٠٣﴾
و همگی به ریسمان خدا چنگ زنید ... این چنین، خداوند آیات خود را برای شما آشکار میسازد؛ شاید پذیرای هدایت شوید. (۳: ۱۰۳)
(۹) وَلَا تَنکِحُوا الْمُشْرِکَاتِ ... وَیُبَیِّنُ آیَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ ﴿البقرة: ٢٢١﴾
و با زنان مشرک و بتپرست ... ازدواج نکنید! ... و آیات خویش را برای مردم روشن میسازد؛ شاید متذکر شوند! (۲: ۲۲۱)
(۱۰) یَسْتَفْتُونَکَ قُلِ اللَّهُ ... یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ أَن تَضِلُّوا وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ ﴿النساء: ١٧٦﴾
از تو ... سؤال میکنند، ... خداوند (احکام خود را) برای شما بیان میکند تا گمراه نشوید؛ و خداوند به همه چیز داناست.» (۴: ۱۷۶)
(۱۱) لَا یُؤَاخِذُکُمُ اللَّهُ... کَذَٰلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ ﴿المائدة: ٨٩﴾
خداوند ... مؤاخذه نمیکند؛ ... خداوند آیات خود را این چنین برای شما بیان میکند، شاید شکر او را بجا آورید! (۵: ۸۹)
(۱۲) یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ... ٰلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الْآیَاتِ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ ﴿النور: ٥٨﴾
ای کسانی که ایمان آوردهاید! ... این گونه خداوند آیات را برای شما بیان میکند، و خداوند دانا و حکیم است! (۲۴: ۵۸)
(۱۳) أُحِلَّ لَکُمْ... یُبَیِّنُ اللَّهُ آیَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ ﴿البقرة: ١٨٧﴾
حلال است بر شما ... خداوند، این چنین آیات خود را برای مردم، روشن میسازد، باشد که پرهیزکار گردند! (۲: ۱۸۷)
(۱۴) لَّیْسَ عَلَى الْأَعْمَىٰ حَرَجٌ ... کَذَٰلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الْآیَاتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ ﴿النور: ٦١﴾
بر نابینا و افراد لنگ و بیمار گناهی نیست ... این گونه خداوند آیات را برای شما روشن میکند، باشد که بیندیشید! (۲۴: ۶۱)
گفتش: آیا ممکن است که اسامی 14 معصوم ص/س/عدر آیات قرآن کد گزاری شده باشند !؟گفت: منظورت اینه !؟که یه جوری عبارتهایی معادل اسامیو یا ویژگیهای 14 معصوم ص/س/ع و یا 12 امام س/عدر این آیات وجود داشته باشد !؟مثلا معادل 4 محمد ص/س/و 4 علی س/عو 2 حسن س/عو 4 نام دیگر معصومین ص/س/عیعنی فاطمه و حسین ص/س/عو جعفر و موسی ص/س/ع !نتیجهٔ جستجو برای «"*ان الله هو ال* *"!مسیح»:۱۴ مورد در ۱۲ آیه یافت شد.جزئیات جستجوترجمه(۱) إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِینُ ﴿الذاریات: ۵٨﴾For Allah is He Who gives (all) Sustenance,- Lord of Power,- Steadfast (for ever). (51: 58)(۲) لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِإِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ ﴿لقمان: ٢۶﴾To Allah belong all things in heaven and earth:verily Allah is He (that is)free of all wants, worthy of all praise. (31: 26)(۳) یَوْمَئِذٍ یُوَفِّیهِمُ اللَّهُ دِینَهُمُ الْحَقَّوَیَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبِینُ ﴿النور: ٢۵﴾On that Day Allah will pay them back(all) their just dues,and they will realise thatAllah is the (very) Truth,that makes all things manifest. (24: 25)(۴) ذَٰلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّهُ یُحْیِی الْمَوْتَىٰوَأَنَّهُ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ ﴿الحج: ۶﴾This is so, because Allah is the Reality:it is He Who gives life to the dead,and it is He Who has power over all things. (22: 6)(۵) الَّذِینَ یَبْخَلُونَ وَیَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِوَمَن یَتَوَلَّ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ ﴿الحدید: ٢۴﴾Such persons as are covetous andcommend covetousness to men.And if any turn back (from Allah's Way),verily Allah is Free of all Needs,Worthy of all Praise. (57: 24)(۶) وَاللَّهُ یَقْضِی بِالْحَقِّ وَالَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِهِ لَا یَقْضُونَ بِشَیْءٍإِنَّ اللَّهَ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ ﴿غافر: ٢٠﴾And Allah will judge with (justice and) Truth:but those whom (men) invoke besides Him,will not (be in a position) to judge at all.Verily it is Allah (alone)Who hears and sees (all things). (40: 20)(۷) أَلَمْ یَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ هُوَ یَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَیَأْخُذُ الصَّدَقَاتِوَأَنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ ﴿التوبة: ١٠۴﴾Know they not that Allah dothaccept repentance from His votariesand receives their gifts of charity,and that Allah is verily He,the Oft-Returning, Most Merciful? (9: 104)(۸) لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِیهِمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَوَمَن یَتَوَلَّ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ ﴿الممتحنة: ۶﴾There was indeed in them an excellent examplefor you to follow,- for those whose hope isin Allah and in the Last Day. But if any turn away,truly Allah is Free of all Wants,Worthy of all Praise. (60: 6)(۹) ذَٰلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّ مَا یَدْعُونَ مِن دُونِهِ الْبَاطِلُوَأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْعَلِیُّ الْکَبِیرُ ﴿لقمان: ٣٠﴾That is because Allah is the (only) Reality,and because whatever elsethey invoke besides Him is Falsehood;and because Allah,- He is the Most High,Most Great. (31: 30)(۱۰) ذَٰلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّ مَا یَدْعُونَ مِن دُونِهِ هُوَ الْبَاطِلُوَأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْعَلِیُّ الْکَبِیرُ ﴿الحج: ۶٢﴾That is because Allah - He is the Reality;and those besides Him whom they invoke,-they are but vain Falsehood:verily Allah is He, Most High,Most Great. (22: 62)(۱۱) تَکَادُ السَّمَاوَاتُ یَتَفَطَّرْنَ مِن فَوْقِهِنَّ وَالْمَلَائِکَةُ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْوَیَسْتَغْفِرُونَ لِمَن فِی الْأَرْضِ أَلَا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ ﴿الشورى: ۵﴾The heavens are almost rent asunder from above them(by Him Glory): and the angels celebratethe Praises of their Lord,and pray for forgiveness for (all) beings on earth:Behold! Verily Allah is He,the Oft-Forgiving, Most Merciful. (42: 5)(۱۲) وَعَلَى الثَّلَاثَةِ الَّذِینَ خُلِّفُوا حَتَّىٰ إِذَا ضَاقَتْ عَلَیْهِمُ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْوَضَاقَتْ عَلَیْهِمْ أَنفُسُهُمْ وَظَنُّوا أَن لَّا مَلْجَأَ مِنَ اللَّهِ إِلَّا إِلَیْهِ ثُمَّ تَابَ عَلَیْهِمْ لِیَتُوبُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ ﴿التوبة: ١١٨﴾(He turned in mercy also) to the threewho were left behind; (they felt guilty)to such a degree that the earth seemed constrainedto them, for all its spaciousness,and their (very) souls seemed straitened to them,-and they perceived that there is no fleeingfrom Allah (and no refuge) but to Himself.Then He turned to them, that they might repent:for Allah is Oft-Returning, Most Merciful. (9: 118)
نتیجهٔ جستجو برای «ک*ث*ر+الحق»: ۲۵ مورد در ۱۲ آیه یافت شد.
جزئیات جستجو
کَثِیرًا کَثِیرٌ أَکْثَرُهُمْ أَکْثَرَ وَأَکْثَرُهُمْ أَکْثَرَکُمْ أَکْثَرَهُمْ وَکَثِیرٌ
الْحَقُّ الْحَقِّ الْحَقَّ بِالْحَقِّ
ترجمه
(۱) لَقَدْ جِئْنَاکُم بِالْحَقِّ وَلَٰکِنَّ أَکْثَرَکُمْ لِلْحَقِّ کَارِهُونَ ﴿الزخرف: ٧٨﴾
Verily We have brought the Truth to you: but most of you have a hatred for Truth. (43: 78)
(۲) مَا خَلَقْنَاهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَٰکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لَا یَعْلَمُونَ ﴿الدخان: ٣٩﴾
We created them not except for just ends: but most of them do not understand. (44: 39)