تکرارهای ولایی قرآن

تکرارهای ولایی کلمات و عبارات قران کریم و پنهان نگاری ( Steganography ) :: آیا 365 انواع کلمات "یوم"، مهم و کنایه ایی به سال شمسی هست ولی وجود هزاران تکرار 12 و 14 تایی اشاره ایی به عترت آل طاها نیست !؟

تکرارهای ولایی قرآن

تکرارهای ولایی کلمات و عبارات قران کریم و پنهان نگاری ( Steganography ) :: آیا 365 انواع کلمات "یوم"، مهم و کنایه ایی به سال شمسی هست ولی وجود هزاران تکرار 12 و 14 تایی اشاره ایی به عترت آل طاها نیست !؟

فراوانی و تکرارهای ولایی قرآن کریم (فوق)

 

فراوانی و تکرارهای ولایی قرآن کریم (فوق)

 

چکیده : کتابهای آسمانی جایگاه ارزشمندی برای جوامع انسانی دارند. شناسایی و درک همه جانبه پیامهای الهی برای بسیاری از ضروریات است. معمولا  مفاهیم در سطوح  مختلف از ساده تا پیچیده وجود دارد. بدیهی است علائق، توانایی ها و اولویت های پیروان نیز گوناگون است. مدیریت و انجام تحقیقات در جهت انواع دیدگاهها و با بکارگیری ابزارهای نوین، میتواند باعث تعدیل و حتی تکامل نگرشهای گردد.  در این راستا، این پژوهش برای بررسی تکرار در اجزاء، الگوها و ویژگیهای آنها در قرآن کریم  طراحی و انجام و دستاوردهای شگفتی داشته است. ابزارهای نوظهور دهه های اخیر، گسترش تحقیقاتی  مانند "المعجم" را در ابعاد وسیع و بینظیرممکن ساخته است. استفاده از نتایج حاصل نگرشهای چند جانبی، میتواند راهگشای و اعتلای تقریبا تمامی رشته های مرتبط با علوم قرآنی، مذاهب اسلامی و حتی ادیان الهی باشد.

کلمات کلیدی : قرآن کریم، تکرارات، کلمات، عبارات، شیعه، معصومین (ص)، ادیان، مذاهب، چیدمان، جستجو، الگوها، اجزاء، ویژگی، رایانه، ابزارهای نوین، المعجم.

 

خلاصه : طرح فراوانی و تکرارهای ولایی قرآن کریم (فوق) برای استخراج تقریبا  خودکار اشارات به اهل البیت علیهم السلام در قالب شناسایی تکرارات عینی و کمی خاص در ویژگیهای اجزاء قرآن کریم برنامه ریزی شده است.

اهداف طرح :   اعتلای سریعتر، گسترده تر و مستدل تر دین اسلام و خصوصا مذهب اهل البیت (س) در راستای تفکر  ادیان الهی راستین در راس اهداف طرح می باشد. همچنین باید با استفاده از زبان منطق و علوم روز خاصه با روشهای جهان و جوان پسند ارائه ها انجام پذیرد. بدیهی است کلیات و  زیربنای طرح و روشها باید مورد تایید علمای متبحر و آگاه به شرایط زمان و جهان قرار گیرد. 

مبانی عددی طرح : قرآن کریم دارای 114 سوره با مجموع 6236 آیه می باشد. تعداد کل کلمات حدود 79500 و حدود 19500 آن انحصاری است که از  حدود 2500 اصل کلمه و ریشه بوده و جمعا در حدود 350 هزار حرف دارد. حروف عربی 28 و تعداد علائم و نشانه ها حدود 50 است. هر حرف میتواند تا حدود 5 علامت داشته باشد. کل قرآن در 7 رسم الخط و با 14 قرائت مختلف در تاریخ وجود داشته است. قواعد و گرامر ساخت کلمات و ترکیبات در زبان عربی متعدد و ممکن است یا یا چند نفر از زبانشناسان، محققین و حتی مفسرین در ارجاع کلمه و ترکیب خاص به ریشه و معنا و یا حتی گرامر خاص نظرات متعدد داشته باشند. شمارش کمی انواع ویژگی ها اساس طرح می باشد.

روش انجام تحقیقات : با استفاده از رایانه و ویژگیهای اجزاء از علائم و حروف تا کلمات و ترکیبات و عبارات، و حتی آیات و داستان ها و سوره ها تکرارات شمارش و شناسایی می شوند. هر مجموعه دارای ویژگیهای کمی مشترک اولیه و بنیادی خود بعنوان یک جزء بازتعریف شده و در کنار سایر اجزای قبلی در مراحل بعدی میتواند بکار گرفته شود.

مراحل انجام پژوهش : شناسایی انواع فعالیت های مشابه قدیم و جدید ونیز شناسایی مراکز و گروه های رسمی و غیر رسمی با اهداف مشابه در ایران، منطقه، جهان اسلام و دنیا در زمره فعالیتهای مربوط بوده است. همچنین جمع آوری متن قرآن کریم برای ذخیره و پردازش در رایانه ها با توجه به رسم الخط و قرائت های متعدد از اولین مراحل کار بوده است. بعلت اهداف عالیه طرح، تعریف اهداف کلان و بلند مدت طرح با استفاده از مفهوم اولیه تکرارات کلمات و عبارات انجام شده است. برای سایر اقدامات زیر بنایی لازم در جهت دستیابی به اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برنامه ریزی اولیه شده است.

ارزیابی نتایج اولیه : بیش از 100 هزار جستجو انجام شده است که حدود 25 هزار مورد ذخیره و بررسی گردید. الگوهای جستجو در قالب کلمات، ترکیبات، عبارات و موارد استثنایی دیگر بوده است. بدیهی ترین انواع اشتراک در رشته و یا دنباله ایی از حروف، مبتنی بر علائم هستند. به زبان دیگر، گروهی از کلمات و یا ترکیباتی از آنها که دارای تفاوت در حرکات در حروف خاص هستند مشترک فرض میشوند. لحاظ کردن انواع پیشوندها و پسوندها از مهمترین ابزار ساختن و یا جستجو برای دنباله ایی از  بوده عبارات است. بر این اساس و مشروط به انتخاب الگوی خاصر، سایر الگو های همتراز، زیر دستی و یا بالا سری تعریف و بکار گرفته میشوند.

پیشنهادات روند طرح : ارائه تولیدات فرهنگی در کلیه سطوح و برای اقشار مختلف داخلی و خارجی در کنار فعالیت های پژوهشی و علمی و حتی زیربنایی باید شروع و بنحوه مقتضی ادامه یابد. فعالیتهای مذکور باید برای گفتمان های درونی و برون دینی، مذهبی و گرایشی در قالب انواع بسترها و رسانه ها و حجم گوناگون باشد.

ارزیابی : از هر گونه نقد و بررسی در چارچوب قوانین و دستورات شرع و عقل و با توجه امکانات و اهداف استقبال خواهد شد. انجام تعاملات و همکاری های لازم در راستای تحقق کامل و جامع این هدف بشکل احسن پیگیری خواهد شد. تصحیح میتواند بر اساس مقابله با دیگر نرم افزارها  و یا بصورت دستی با چاپ های معتبر قرآن کریم صورت پذیرد. هر گونه نتایج باید حداقل ار یک طریق و روش دیگر بدست آورده شود و سپس مقابله شده تا قابل ارائه عام باشد .

پروژه ها : مدیریت انواع پروژه های خرد و کلان در سطوح مختلف عامه تا دانشگاهی، کشوری، منطقه ایی و جهانی انجام می گیرد. هماهنگی با مراکز تحقیقاتی برای همافزایی های لازم و جلوگیری از دوباره کاری ها غیر ضروری باید لحاظ شود. استفاده از منابع موجود ( مانند جزییات فعالیت قرآنی دانشگاه فردوسی مشهد  و نرم افزار ذکردر دانشگاه صنعتی شریف ) با هماهنگی و کسب مجوزهای لازم باید صورت پذیرد تا سرعت دستیابی به نتایج ارتقاء یابد.

عناوین پروژه های مطلوب : به برخی از پروژه ها و روشهای انجام آنها در قالب عناوین ذیل اشاره شده است. 1- پنهان نگاری ( Steganography  ) مبتنی بر گرامر، 2-  پنهان یابی ( Steganography  ) مبتنی بر گرامر ، 3- پنهان نگاری گرامری با شبکه عصبی، 4- پنهان یابی گرامری با شبکه عصبی، 5- پنهان نگاری گرامری با منطق فازی، 7- پنهان یابی گرامری با منطق فازی، 8- مقایسه پنهان کاری و رمزکاری، 9- برچسب زدن خودکار متون فارسی ، 10- برچسب زدن خودکار متون عربی، 11- برچسب زدن خودکار کلمات قرآن ، 12- استخراج خودکار قواعد دستوری از متون فارسی ، 13- استخراج خودکار گرامر از قرآن ، 14- استخراج خودکار سلسله علل از متون، 15- استخراج خودکار سلسله علل از قرآن  در موضوع خاص، 16- تشخیص خودکار درجه پیشنیازی متون درسی، 17- استخراج خودکار وقایع داستان از متون فارسی ، 18- تشخیص خودکار درجه وابستگی متون فارسی، 19-  تشخیص خودکار درجه وابستگی عبارات قرآن، 20-  استخراج تقریبا خودکار مطالب فرهنگی-دینی برای کلیه فعالیتهای ذیربط، 21- شبکه های روابط کلمات و مفاهیم خاص قرآن،

ارائه اولیه دستاوردها :   خروجی های اولیه از مجموعه فعالیت های انجام شده در وبلاگ  و صفحات شخصی طراح درج شده و میشود. ضمنا با ارائه ویدئوهایی جزییات لازم از مراحل انجام کار و کاربرد آنها در اعتلای فرهنگ مخاطبین مورد نظر بازگو و در حدودی تجزیه و تحلیل شده است. برای عوام در مسجد در تهران و کرج سخنرانی ارائه شده است. همچنین در محافل غیر رسمی متعدد کوچک و متوسط دستاوردها و روشها ارائه و بازخورهایی دریافت شده است. 

توزیع وسیع دستاوردها :  دستاوردها در چند گروه عمده و اصلی ارائه شده اند. تکرارات با کلمات و عبارات عینی از ساده ترین خروجی های طرح می باشند. ارائه شبکه ایی و الکترونیکی نتایج دستی حاصله منتخب برای انواع کاربران مطلوب است. گروه بندی های ممکن در نتایج مذکور میتواند باعث توسعه سریع و همه جانبه طرح گردد. بدیهی است تعامل های لازم با کاربران و توزیع کنندگان نتایج برای کاهش ریسک های ممکن در نحوه تاثیرپذیری و تعدیل و تکمیل دستاوردها باید صورت پذیرد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد